12 Aralık 2014 Cuma


Ümmü Haram binti Milhan b. Halid b. Zeyd b. Haram b. Cündüb b. Amir b. Ganem b. Adiy Neccar el Ensariyye en Neccariyye el Medeniye.

Ümmü Haram (Radıyallahu anha) deniz şehididir. Ümmü Süleym (radıyallahu anha)’nın kız kardeşi ve Enes b. Malik (radıyallahu anha)’ın teyzesidir. Milhan b. Halidin oğulları Haram ve Süleym’in kız kardeşidir. Haram ve Süleym (radıyallahu anhuma) ise Bedir ve Uhud savaşlarına iştirak etmiş yiğitlerden olup daha sonra Bi’ri Meune vakasında gadre uğrayarak şehit edilmiştir.

Haram (radıyallahu anha), arkadan mızrakla vurulduğunda “Kabe’nin Rabbine and olsun ki ben kazandım” diyen kişidir.

Haram (ra), Amir oğullarının reisi Amir b. Tufeyle Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) efendimizin mektubunu götüren kişidir. Ne var ki o mektubu okumadan ona saldırmış ve onu şehid etmiştir.

Kocası; Ubade b. Samit (ra)dır. Ubade, Ensardan yetmiş kişiyle birlikte Akabe’de bulunmuş ve oradaki on iki nakipten (gurup temsilcisinden) biri olmuştur. Daha sonra Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) ile birlikte bütün gazalara iştirak etmiştir.

Ümmü Haram (radıyallahu anha), önce müslüman olmuş, sonra Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’e biat etmiş, sonra hicret etmiş ve daha sonraları da Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’den hadisler nakletmiş bir hanımdır.

Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) onu ziyaret eder ve ona ikramda bulunurdu.

Enes b. Malik (radıyallahu anh)’dan nakledildiğine göre Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) Ümmü Haram binti Milhan’ın evine gider, o da ona yemek ikram ederdi.1

İmam Nevevi (rahimehullah) diyor ki:

Ulema, Ümmü Haram’ın, Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’e mahrem olduğu hususunda ittifak halindedir. Ancak hangi sebeple mahrem olduğu hususunda ihtilaf etmişlerdir.

İbni Abdi’l Ber ve diğerleri; “Ümmü Haram Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’in süt teyzelerinden biridir” derken, diğerleri “Hayır, O, Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’in babasının teyzesidir” demişlerdir.2

Enes b. Malik (radıyallahu anha) anlatıyor:

Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) teyzem Ümmü Haram’ı ziyaret ederdi de o kendisine yemek ikram ederdi.
……..
1 Müslim
2 Nevevi, Şerhu Müslim 13/57
……..
O sırada Ümmü Haram Ubade b. Samit’in nikahı altında idi. Yine bir gün Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) ziyarete geldi. Teyzem yemek ikram etti ve Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’in başını tarayıp temizledi. Daha sonra Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) bir müddet uyudu. Sonra gülümseyerek uyandı. Ümmü Haram dedi ki: Ben;

“Ya Rasulullah! Niçin güldünüz?” diye sordum. O:

“Rüyamda bana ümmetimden bir kısmı, şu deniz üzerinde padişahların tahtlarına kuruldukları gibi gemilere kemali ihtişamla binerek Allah yolunda deniz harbine gittikleri halde gösterildiler de ona gülüyorum” buyurdu. Ben:

“Ya Rasulullah! Benim de onlardan biri olmam için dua buyursanız” dedim. Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’de dua etti. Daha sonra Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) başını yastığa koyarak bir müddet daha uyudu. Sonra yine gülümseyerek uyandı. Yine ben:
“Ya Rasulullah! Niçin güldünüz?” diye sordum. O:

“Bu defa da bana ümmetimden bir kısmının padişahların tahtlara kuruldukları gibi (kara nakliyeleri üzerinde) debdebeli bir alay halinde gazaya gittikleri gösterildi” buyurdu. Ben Ya Rasulullah! Benim de onlardan biri olmam için dua buyursanız” dedim. Bunun üzerine o:
“Sen öncekilerdensin (deniz gazilerindensin)” buyurdu.

Enes b. Malik (Radıyallahu anha) anlatmaya devam ediyor:

Ümmü Haram kocası Ubade b. Samit ile birlikte deniz seferine çıktı. Denizi geçip karaya çıktıklarında bir hayvana bindi. Ne var ki üzerine bindiği hayvan onu yere attı ve Ümmü Haram orada şehadet şerbetini içti. Bu sefer, Kıbrıs seferiydi. Orada defnedildi.1 Ordu komutanı Muaviye b. Ebi Süfyan (radıyallahu anh) idi. (Bu ilk deniz seferi) Osman b. Affan (radıyallahu anha)’ın hilafeti döneminde meydana geldi.2 Tarih hicretin yirmi yedisini gösteriyordu.3
Allah ondan razı olsun.
………
1 Kabri Kıbrısın Larnaka şehrindedir. “Saliha Kadın Türbesi (Hala Hatun Türbesi)” diye anılmaktadır.
2 Buhari 2878; Müslim 1912
3 İsabe 8/223
……..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder